Efekt hlbokého chladu pri liečbe bolesti

Vedeli ste, že porušené vlákna periférnych nervov dokážu regenerovať rýchlosťou okolo 1 mm za deň? Tento princíp využíva aj inovatívna miniinvazívna metóda kryoablácie pri liečbe bolesti chrbta, najmä tzv. fazetovom syndróme, pri poškodení SI kĺbu, bolesti veľkých kĺbov a pri ďalších štruktúrach.

Miniinvazívny výkon kryoablácia je špecializovaná technika, ktorá poskytuje pacientom dlhotrvajúci efekt úľavy od bolesti ovplyvnením dráhy bolesti na úrovni senzorických (zmyslových) nervov aplikáciou veľmi nízkej teploty (-78 až -89 °C). Mechanizmus účinku je v princípe veľmi podobný účinku lokálnych anestetík, ale efekt je oveľa dlhší. Deje sa tak z dôvodu jednak ovplyvnenia vodivosti nervových vlákien a jednak porušením drobných ciev, ktoré vyživujú nervové tkanivo.

Ako technika kryoablácie funguje?

Zjednodušene sa dá povedať, že proces zmrazenia zmení štruktúru povrchových častí nervového vlákna, ale bez výrazného zásahu do vnútornej tkanivovej štruktúry nervu. Znamená to, že porušenie vonkajšej nervovej štruktúry nepoškodzuje vnútorné nervové vlákna a bunky, ktoré si zachovávajú schopnosť regenerácie, a to v časovom období približne 6 mesiacov od vykonania výkonu kryoablácie, čím sa zlepšuje kvalita života pacienta.

Po regenerácii je možné, že dôjde k obnoveniu senzorickej funkcie nervu bez prítomnosti pôvodnej bolesti. Ak dôjde k návratu bolesti, výkon je možné opakovať.

Kedy sa kryoablácia využíva?

Výkon je vhodný u pacientov s radom indikácií:

• Bolesť tváre a hlavy
  • Bolesť chrbta pri tzv. fazetovom syndróme (bolesť dolnej časti chrbta, kedy zdrojom bolesti sú fazetové alebo medzistavcové kĺby) a pri poškodení SI (sakroiliakálneho) kĺbu
  • Periférna neuralgia
  • Vybrané typy panvovej bolesti ai.

Ako kryoablácia prebieha môžete vidieť na našom videu:

Proces zmrazenia zmení štruktúru povrchových častí nervového vlákna (vasa nervovum a myelínové puzdro), ale bez zásahu do vnútornej tkanivovej štruktúry nervu (Schwannove bunky, endonerium)

Axón a myelínový plášť sú porušené, Schwannove bunky a endoneurium zostávajú nepoškodené, je teda zachovaná regeneračná schopnosť nervu.

Nastáva proces regenerácie nervových vláken s rýchlosťou rastu cca 1 mm za deň. Funkčnosť senzorického nervu, t. j. vrátane vnímania bolesti, zostáva blokovaná.

Úplná regenerácia nervu prebieha do 6 až 12 mesiacov po výkone. Za ten čas je výrazne zlepšená kvalita života pacienta.