Bolesť chrbta

Bolesť chrbta má viacero príčin a príznakov. Ak trvá dlhšie než tri mesiace, hovoríme o chronickej bolesti.

Bolest chrbta - liečba bolesti chrbta

Klinické prejavy chronickej bolesti chrbta, ako sú silné blokády chrbta, bolesti v bedrovej oblasti chrbtice s bolesťou šíriacou sa do končatín, porucha až strata citlivosti alebo celkovej hybnosti či bolesti chrbta, ktoré pretrvávajú po už absolvovanej operácii, poukazujú na významné zmeny, ktoré môžu výrazne ovplyvniť kvalitu života. Po akútnej infekcii horných dýchacích ciest je bolesť chrbta druhou najčastejšou príčinou práceneschopnosti u ľudí do 45 rokov.

Chrbát je zložitá štruktúra kostí, kĺbov, väzov a svalov. Bolesť chrbta môže spôsobovať poškodené väzivo chrbta, nadmerne namáhané chrbtové svaly, ale i prasknuté disky (platničky) chrbtice, či podráždené chrbticové kĺby. Kým športové zranenia alebo nehody sú najčastejšou príčinou bolesti chrbta, niekedy i tie najjednoduchšie pohyby – napríklad zdvihnutie ceruzky z podlahy – môžu mať bolestivé veľmi následky. Okrem týchto príčin môže bolesť chrbta tiež spôsobovať alebo skomplikovať artritída, zlé držanie tela, obezita a psychický stres. Bolesť chrbta môže tiež priamo vyplývať z ochorenia vnútorných orgánov, ako sú obličkové kamene, infekcie obličiek, krvné zrazeniny alebo úbytok kostnej hmoty.

bolesťou chrbta sa stretáva prakticky každý človek – štatisticky sa aspoň raz v živote prejaví až u 80 % dospelej populácie. Bolesť chrbta v dôsledku degeneratívneho ochorenia chrbtice, ktorého zmeny môžu byť zrejmé už medzi 30. až 40. rokom veku, patologické zmeny na chrbtici v dôsledku úrazu alebo po operácii sú vždy jasným signálom pre vyhľadanie špecialistov.

Najčastejšie príčiny vzniku bolesti chrbta

poškodené väzivo chrbta, poškodené chrbtové svaly, zranenie pri športe, dopravnej nehode, pád, ktorý môže poškodiť šľachy a väzy alebo spôsobiť stlačenie miechy, herniované alebo prasknuté disky chrbtice, degenerácia medzistavcových platničiek, radikulopatia (spôsobená kompresiou, zápalom a / alebo poranením koreňa miechy), ischias (forma radikulopatie spôsobená kompresiou sedacieho nervu), spondylolistéza (kde stavce dolnej chrbtice vykĺznu z pozície, ktorá zviera nervy opúšťajúce chrbticu), artritída, zlé držanie tela, obezita, tehotenstvo, úbytok kostnej hmoty, psychický stres, spinálna stenóza (zúženie chrbtice, ktorá vytvára tlak na chrbticu), nepravidelné zakrivenie chrbtice, napríklad skolióza (bočná krivka) alebo lordóza (veľký oblúk v dolnej časti chrbta), infekcie, nádory, obličkové kamene a iné.

Bolesť chrbta

Akútna bolesť chrbta sa môže charakterizovať ako bolesť, vznikajúca po pohyboch, ktoré zahŕňajú vstávanie, otáčanie sa alebo ohýbanie sa vpred. Symptómy sa môžu objaviť náhle po pohybe alebo po prebudení sa zo spánku. Najčastejšie symptómy sú citlivosť na bolesť v určitom mieste chrbta a končatín až po neidentifikovateľnú, rozptýlenú bolesť v dolnej časti chrbta a končatín. Bolesť môžu ale nemusia zhoršiť špecifické pohyby, ako je zdvihnutie nohy alebo určité polohy, ako je sedenie alebo státie. Akútnu bolesť chrbta môžu sprevádzať bolesti vyžarujúce do nôh (ischias). Prvý výskyt bolesti chrbta s akútnou bolesťou dolnej časti chrbta je zvyčajne u človeka vo veku od 20 do 40 rokov. Opakujúca sa bolesť sa vyskytuje u viac ako polovice populácie, pričom opakované bolesti chrbta sú všeobecne bolestivejšie ako prvé.

Spolu s bolesťou dolnej časti chrbta sa môžu vyskytnúť ďalšie problémy ako problém so spánkom, vrátane väčšieho množstva času potrebného na zaspanie, prerušenia spánku, kratšieho trvania spánku a nižšia kvalita spánku.

Chronická bolesť chrbta zasahuje do množstva oblastí života človeka, limituje ho v jeho životnej aj pracovnej výkonnosti a môže mať taktiež negatívny dopad na rodinné a spoločenské súžitie. Ľudí s dlhodobou bolesťou chrbta ohrozuje psychická nepohoda a emocionálna nestabilita, trpia depresiami, úzkosťami, často sa stávajú závislými od užívania liekov.

Ako najlepšie predchádzať bolesti chrbta?

  • Precvičujte si správne držanie tela.
  • Cvičenie jogy pomáha posilňovať svaly, zvyšuje pružnosť a znižuje stres, rovnako tak i zmierňuje bolesť chrbta
  • Vyhnite sa dlhým obdobiam nečinnosti. Pokúste sa vstať a pohybovať sa každých 20 minút
  • Primeraná dĺžka chôdze každý deň.
  • Noste topánky, ktoré pomáhajú uľahčovať správne držanie tela a pohyb, a vyhýbajte sa topánkam, ktoré majú tendenciu spôsobovať nerovnováhu, napríklad vysoké podpätky.
  • Ťažké predmety zdvíhajte s rovným chrbtom a lakte majte blízko tela. Pri zdvíhaní ťažkých predmetov sa vyvarujte otáčaniu.
  • Pri sedení používajte stoličky s dobrou bedrovou oporou.
  • Uistite sa, že vám matrac poskytuje dostatočnú oporu (pevnosť), ale je dostatočne mäkký, aby nespôsoboval bolesť. Každý má iné potreby na matrac. Matrac vymieňajte v priemere každých 8 rokov (v závislosti od typu matraca, ktorý vlastníte) alebo častejšie.
  • Vymeňte pohovky, ktoré klesajú a nedávajú náležitú podporu.
  • Vyhnite sa spánku na bruchu (pre mnoho ľudí to môže vyvíjať tlak na stavce v dolnej časti chrbtice a krku).
  • Zostaňte blízko vašej ideálnej hmotnosti.
  • Nefajčite. Fajčenie znižuje prietok krvi do chrbtice, bráni hojeniu a zvyšuje šance na osteoporózu.
  • Zapojte sa do pravidelného cvičenia s ľuďmi vo vašom okolí.
  • Dostatok spánku.

Bolesť chrbta – mýty

Vždy sedieť rovno
Hrbenie sa je zlé. Ale príliš vzpriamené a pokojné sedenie môže byť pre vás záťažou, ktorá spôsobuje bolesť chrbta. Niekoľkokrát za deň si urobte prestávky: oprite sa o stoličku s nohami na podlahe a mierne pokrčte chrbát. Ešte lepšie je ak skúste chvíľu stáť viac krát za deň, napríklad keď telefonujete alebo čítate.

Nezdvíhajte ťažké veci
Nie je to dôležité to, ako vysoko zdvíhate, ale ako zdvíhate veci. Postavte sa priamo pred objekt, podrepnite si blízko, s chrbtom vzpriamene a hlavou hore. Postavte sa pomocou nôh, pomaly zodvihnite bremeno a ruky držte blízko svojho tela. Neotáčajte ani neohýbajte svoje telo, pretože by vám mohlo poškodiť platničky a následne spôsobiť bolesť chrbta. (Samozrejme by ste nemali zdvíhať nič, čo by pre vás mohlo byť príliš ťažké.)

Posteľ je najlepšia liečba
Áno, odpočinok môže pomôcť pri nedávnom zranení alebo namáhaní, ktoré spôsobuje bolesť chrbta. Ale deň alebo dva sústavného ležania v posteli môžu bolesť chrbta aj zhoršiť.

Bolesť chrbta je spôsobená zranením
Degenerácia disku, choroby, infekcie a dokonca aj zdedené stavy môžu tiež častou príčinou bolesti chrbta.

Viac kíl, viac bolesti
Zostať fit pomáha predchádzať bolesti chrbta. Ako ste si asi mohli myslieť, kila vám budú zbytočne zaťažovať chrbát. Bolesť chrbta je najbežnejšia u ľudí, ktorí sú mimo formu, najmä víkendoví športovci, ktorí sa po týždni sedenia rozhodnú trochu „rozcvičiť“.

Štíhla postava rovná sa žiadna bolesť chrbta
Bolesť chrbta môže postihnúť kohokoľvek. Ľudia, ktorí sú príliš chudí, ako sú ľudia s poruchou príjmu potravy, ako je anorexia, môžu mať stratu kostnej hmoty. Je pravdepodobnejšie, že ich postihne zlomenina kosti a hernia disku.

Cvičenie je na bolesť chrbta zlé
Toto je pravdepodobne najväčší mýtus. Pravidelné cvičenie zabraňuje bolesti chrbta. Lekári môžu odporučiť cvičenie pre ľudí, ktorých postihla bolesť dolnej časti chrbta. Zvyčajne začnú jemnými pohybmi a postupne zvyšujú intenzitu. Akonáhle okamžitá bolesť chrbta zmizne, cvičebný plán vám pomôže zabrániť tomu, aby sa vrátila.

Tvrdšie matrace sú lepšie
V jednej zo štúdii sa potvrdilo, že ľudia s pretrvávajúcou všeobecnou bolesťou chrbta, ktorí spali na stredne tvrdom matraci, chrbát bolel menej a boli schopní sa pohybovať lepšie ako tí, ktorí spali na tvrdom matraci. Jedna tvrdosť sa však nehodí všetkým. Vyberte si matrac na základe vašich spánkových zvykov a príčin bolesti chrbta.

Bolesť chrbta – fakty a zaujímavosti

  • Bolesť chrbta klasifikujeme do troch skupín: akútna – trvá do 6 týždňov, sub-chronická s trvaním od 6 do 12 týždňov, chronická, ktorá trvá viac ako 12 týždňov (tri mesiace)
  • V Spojenom kráľovstve spôsobuje bolesť dolnej časti chrbta viac ako 100 miliónov dní práceneschopnosti ročne a je najčastejším postihnutím dospelých ľudí.
  • Vo Švédsku sa počet dní práceneschopnosti zvýšil štvornásobne zo 7 miliónov v roku 1980 na 28 miliónov v roku 1987.
  • Svetový priemer populácie, ktorá aktuálne trpí bolesťou chrbta je okolo 7%
  • V Číne je bolesť dolnej časti chrbta druhým najčastejším problémom zhoršenia zdravotného stavu. V roku 2016 až 4,2% ľudí bolo vyšetrených práve s týmto problémov.
  • Bolesti chrbta sú závislé na spôsobe života a regiónu o čom svedčí i nerovnomerné rozdelenie populácie s týmto postihnutím a to Západná Európa 15%, Severná Afrika / Stredný východ 14,8%, Severná Amerika 7,7%, Stredná Amerika 6,6%, Karibik 6,5%, …
  • Vedcov vedie k presvedčeniu fakt, že spánok menej ako 7 hodín denne a v kombinácii s ťažkou prácou môžu byť najčastejšími rizikovými faktormi ochorenia bedrových diskov.
  • Vek je jedným z významných faktorov prevalencie bolesti chrbta, o čom svedčí vyššia miera výskytu v krajinách so starnúcou populáciou ako je Nemecko, považované za jednu z piatich „superstarých“ krajín. Očakáva sa, že Nemecko bude mať do roku 2050 jednu tretinu svojej populácie nad 65 rokov.
  • Príčiny vzniku bolesti chrbta, ktoré pacienti najčastejšie uvádzajú sú – 90% nešpecifická príčina vzniku, 4% hernia disku, 0,7% metastatická rakovina, 0,01% infekcia, …
  • Približne 50% ľudí v liečebnej starostlivosti má naďalej kolísavé bolesti s nízkou až strednou intenzitou. Väčšina epizód bolesti chrbta sa výrazne zlepší do 6 týždňov a po 12 mesiacoch sú úrovne bolesti nízke.

Cieľom liečby v EuroPainClinics je zmierniť, zredukovať a kontrolovať bolesť s efektom úľavy od bolesti, ktorá vedie k zníženiu spotreby užívaných liekov a umožňuje vrátiť sa opäť do aktívneho života.

Zdieľať tento článok priateľom

Máte záujem o vstupné vyšetrenie na našich pracoviskách? Využite pohodlný systém online E-konzultácie!

Bolesť chrbta zasahuje do všetkých stránok života - s návštevou odborníka je preto dobré neváhať! Ak je príčina bolesti dostatočne skoro a správne diagnostikovaná, včasné zahájenie liečby znamená jednoznačne efektívnejšie a trvalejšie výsledok. Umožňuje rýchlejšie zotavenie pri prvých vážnejších prejavoch a môže viesť k oddialeniu prípadného návratu ťažkostí v neskoršom období. Odošlite vyplnený formulár online E-konzultácie a my Vás budeme v čo najkratšom čase telefonicky kontaktovať späť.

Bezplatná E-konzultácia