Naše tipy: Cestovanie na dovolenku bez bolesti chrbta!

30. 6. 2018

Leto sa naplno rozbehlo a s ním nastal čas dovoleniek, odpočinku a relaxácie.  Nech už sa chystáte na cestu k moru, na aktívny horský pobyt alebo prechádzky v nížinách, nezabúdajte nikdy na svoj chrbát. Cestovaním v každom dopravnom prostriedku chrbát trpí, tým skôr, ak ide o dlhú cestu. Niekoľko praktických rád vám dovolí problémom s chrbtom predísť a užiť si tak zaslúžené chvíle voľna v plnej forme!

Ako správne sedieť, aby chrbát nebolel
Najčastejšou príčinou bolesti chrbta je zlé držanie tela pri dlhodobom sedení,ktorého si na cestách, či už v aute, autobuse, alebo lietadle užijeme vrchovato. Pre správny krvný obeh je nutné nezostávať nikdy v strnulej, jednostrannej pozícii. Seďte preto spriama, s bedrami čo najbližšie k sedačke a s kolenami v pravom uhle. Vyvarujte sa prekladať nohu cez nohu. Chrbticu si môžete podoprieť podložkou a výbornú službu odvedie aj anatomický cestovný vankúšik na podporu krčnej chrbtice, a to nielen pri spaní.

Šoférujete na ceste automobil?
Pokiaľ stena ceste vodičom, venujte dostatok času nastaveniu sedačky do správnej a pohodlnej polohy v takom uhle, aby sa opierka dotýkala temena vašej hlavy. Na podporu chrbtice využite bedrovú opierku, ktorá je pri niektorých vozidlách súčasťou výbavy, alebo si môžete vypomôcť provizórnou podpierkou – zrolovaným vankúšikom, dekou alebo hoci svetrom. Dbajte na to, aby ruky boli položené na volante voľne, nie vo svalovom napätí, lakte by mali zvierať tupý uhol. Seďte na strede sedačky a udržujte trup a kolená v 90° uhle.

Poriadne sa pretiahnite!
Pri cestovaní vlakom sa počas cesty niekoľkokrát prejdite a pretiahnite, pri jazde autom či v diaľkovom autobuse využite každú odpočinkovú prestávku na prechádzku a pretiahnutie nôh a celého tela. Náročná niekoľkohodinová cesta autom si tiež žiada dôkladné pretiahnutie na záver. Skúste účinné „rolo“! Rozkročte sana šírku panvy a nechajte voľne spúšťať trup a ruky smerom dole až tam, kam dosiahnete. Pravidelne pritom dýchajte a nezatvárajte oči. Potom skúste nechať klesnúť telo ešte nižšie. V okamihu, keď dosiahnete „dno“, „zoskrutkujte“ nohy k sebe, prešliapnite špičky a päty, nadýchnite sa a postupne pomaly rolujte stavec po stavci smerom nahor. Usaďte ramená, môžete pokrúžiť niekoľkokrát na každú stranu lakťami a zápästiami. Až budete späť vstoji, uchopte oboma dlaňami hlavu na temene a pomaly robte nenásilné polkruhy z jednej strany na druhú. Dôležité je nezadržiavať dych a dýchať zhlboka a pravidelne.

Na chrbát myslite aj v cieli vašej cesty
„Konečná“ pred hotelom, penziónom alebov kempe však nie je úplná bez prenosu batožiny. Aj tu platia jednoduché pravidlá, ako chrbát šetriť. Pokiaľ je to možné, voľte vždy kufre a tašky na kolieskach. Vyhnite sa preťaženiu vďaka nadmernej hmotnosti kufra jej rozložením do viacerých batožín. Pri prenášaní kufrov rozložte hmotnosť rovnomerne do oboch rúk. Takisto striedajte obe plecia pri nosení tašky na plece. Čo sa týka batohu, voľte vždy variantu s pevnou výstužou. Pri nakladaní a vykladaní kufrov a batožiny dávajte pozor na rotáciu celého tela, nielen trupu.

Aj napriek všetkým opatreniam sa však môže stať, že chrbát bolí. V takom prípade potom môže pomôcť uvoľnenie bolestivé oblasti pomocou citlivého rozmasírovaní a dôkladné prodýchání. Dodržujte pitný režim, aby nedošlo k dehydratácii a krv mohla voľne prúdiť, doprajte si pravidelný prísun vitamínov pre vitalitu a podporu a energiu celého organizmu!

Pri dodržiavaní týchto niekoľkých jednoduchých pravidiel veríme, že sa vám na vašej dovolenke a pri vašich cestách nestane bolesť chrbta príčinou vyhľadania lekára. Pokiaľ sa však predsa len prejaví bolesť chrbta, ktorú nebude vo vašich silách zvládnuť, jeho návštevu v žiadnom prípade neodkladajte. Po návrate domov by vás mohlo čakať viac nepríjemných prekvapení, napr. v podobe pracovnej neschopnosti.

Užite si leto plné radosti, odpočinku a predovšetkým nezabudnuteľných zážitkov!