Inovácia v liečbe: Endoskopická rhizotómia

2016 | 2 min

EuroPainClinics

Predstavujeme inováciu liečebného výkonu endoskopickej rhizotómie (endoskopickej denervácie facetových kĺbov), ktorý je určený pre pacientov trpiacich chronickou bolesťou dolnej chrbtice spôsobenou zápalom alebo osteoartritídou bedrového kĺbu.

Pre ľudí nad 40 rokov je práve to tou najčastejšou príčinou chronickej bolesti dolnej chrbtice. Bolesť sa najčastejšie zjaví ráno pri vstávaní, po dlhšom sedení alebo pri dlhom státí. Facetové kĺby sú pravé kĺby na zadnej strane chrbtice, inervované malými ramienkami miešnych nervov – mediálnymi ramienkami. Každý kĺb je inervovaný mediálnym ramienkom nad a pod úrovňou kĺbu. Tieto nervy nemajú inú funkciu než odovzdávať informácie z kĺbov do mozgu. Pokiaľ dôjde pri diagnostickom testovaní na potvrdenie tohto zdroja bolesti, je odporúčaný výkon rádiofrekvenčná denervácia facetových kĺbov, pri ktorom sa nerv tepelne odstráni (skoaguluje). Táto technika sa bežne vykonáva viac ako päťdesiat rokov za pomoci ihiel a pod RTG navigáciou, jej nevýhodou však je, že nemá žiadnu priamu vizuálnu kontrolu.

V EuroPainClinics® pristupujeme k technologickej inovácii výkonu, a to zavedením endoskopu pod RTG kontrolou mobilného C-ramena do oblasti mediálneho ramienka. Priamou endoskopickou vizualizáciou sa identifikujú mediálne ramienka, ktoré sa následne pomocou rádiofrekvenčné sondy skoagulujú či „odstrihnú“. To je veľkou výhodou endoskopické procedúry. Pacient leží pri zákroku na bruchu v lokálnej alebo prípadne celkovej anestézii. Bolestivé kĺby sú označené na koži a na zavedenie pracovných nástrojov vrátane endoskopu je treba iba jedného rezu o veľkosti cca 1 cm, ktorý sa po ukončení výkonu uzatvára 1 až 2 kožnými stehmi.

Nové video o priebehu výkonu endoskopické rizotomie môžete zhliadnuť na našom Youtube kanáli!

hrizotomia-sk